Gelaagd vs. gehard glas

21/04/2022

In principe kunnen we twee ruittypes in een auto onderscheiden: gehard glas en gelaagd glas. Gehard glas, zoals bij de zij- en achterruiten, is zo ontwikkeld dat het bij een impact letterlijk in duizend stukken uiteenvalt. Bij een eventueel ongeval zullen de inzittenden zo gevrijwaard blijven van mogelijke letsels door het (rondvliegende) glas.

 

De voorruit is een ander paar mouwen: die bestaat altijd uit gelaagd glas. Dat bestaat uit drie lagen: twee lagen glas met daartussen een transparante laag polyvinylbutyral (PVB). Die laag zorgt ervoor dat de voorruit bij een impact niet of slechts in beperkte mate verbrijzeld wordt. Die tussenlaag vangt immers grotendeels de klap op, zonder daarbij te breken. De voorruit blijft zo intact, waardoor ook de inzittenden beschermd blijven.

Steeds meer gelaagd glas

 

Door de opkomst van zogenaamde 'gordijnairbags' is men steeds meer verplicht om ook die zijruiten met gelaagd glas te voorzien. Wanneer die immers in werking treden, moeten ze de inzittende optimaal kunnen beschermen. Bij gewoon glas is dat niet het geval: door het plotse opblazen van de airbag springt die zijruit quasi altijd en gaat een pak van het 'kusseneffect' verloren door die gebroken ruit. Bij gelaagd glas wordt de ruit zwaar beschadigd, maar blijft ze een geheel en blijft ze dankzij de tussenlaag op haar plaats, waardoor de airbag volledig opgeblazen kan worden en de inzittende correct kan opvangen. Doordat ook getinte ruiten gelaagd kunnen zijn, worden deze types meer en meer gebruikt; maar voorlopig bestaat in 99% van de gevallen enkel de achterruit uit gehard glas.

Deel dit artikel op